Atlantic crossing

In Voyages on 26/12/2009 at 19:46

Finally the long awaited story of the men who went on a boat across the big blue lake…

It was a long long long trip with pretty much everything we wanted except for the wind. Some guy back in Africa pushed the wrong switch and shut down the trade wind generators, leaving us drifting in the middle of the atlantic with not enough diesel to motor all the way to the Carib, but barely enough to keep our generator running. We have taken the right strategy though, since we were still one of the faster ships that left around the same time. We went really far south to try and keep picking up winds where all the other ships stayed north to just wait for the winds. These never actually came in the following weeks, so that they were forced to deal with a lot less wind than we got in the more southerly areas. It could just as well have turned out the other way around, but we just got lucky in these circumstances. (Actually we’re just brilliant of course…)

Below is the daily update we sent through sailmail to our families back home. These updates have become a diary with all the things we did along the way and all the most important impressions we’ve got during the crossing. The only problem is, they’re in Dutch. Sorry, but our families are Dutch and although comfortable in English, we didn’t expect these updates to become our main storyline for the crossing so I didn’t bother writing or translating them to English.

For all non-Dutch readers, here is a brief overview of our trip: We set sail from a place and we arrived somewhere else.

Ok, ok, I’ll include some English descriptions as an overview… Each message basically begins with a position and some info about course or wind. Tip: Use Google Earth to see our actual track. You can paste the positions in there and put a pinprick at each position.

Update # 1 2009, dec 04 – Vertrek van Tenerife

Hallo allemaal, hierbij het eerste korte rapportje van ons.

Positie: 27.23N en 17.16W met een zuid-zuidwestelijke koers. 15 knopen wind (3-4 bft) en beperkte zeilvoering. Morgen meer zeilen op met stabieler weer.

Verwachten over 3 dagen in de buurt te zijn van de kaap verdische eilanden en gaan dan meer naar west.

We just left Tenerife and are well on our way with a nice breeze…

Update # 2 2009, dec 05

Hallo allemaal, hierbij een nieuwe update.

Positie is 26,05N 18,30W. Weinig wind en snelheid, maar sturen gewoon door in de richting van kaap verden om daar af te kunnen buigen richting Carib. Voeren vandaag geen Genua maar Halfwinder. Nog geen volledig passaattuig vanwege de windhoek en het vermijden van windstilte gebieden.

Sinterklaas is wel langsgeweest! Ongelovelijk hoe die vent overal tegelijk kan zijn zeg! We hebben dus allemaal chocoladeletters, kados en gedichten…

Alles gezellig en voorspoedig.

Not much wind or speed, but are steering steadily towards cape verdes. Dutch version of santa (Sinterklaas) came by and left us some chocolate letters… (sorry, we’re weird in The Netherlands. If you don’t know the guy, google it!)

Update # 3 2009, dec 06

Hallo allemaal. We zitten intussen op positie 24.36N 19.46W en zijn niet echt opgeschoten vandaag. Weinig wind, maar wel lekker weer. Vanmiddag onze zelfgemaakte ijsjes geprobeerd (bevroren banaan, van mijn oma geleerd… 🙂 ) en dat was erg lekker. Afzien zo’n zeilreis, jullie horen het.

Morgen verwachten we eindelijk wat meer wind om verder naar het zuiden te komen. Wel vandaag het passaat tuig opgezet. Grote genua met halfwinder.

We made some banana icecream from granny’s recipe. Tradewind rig is active now!

Update # 4 2009, dec 07

Hou het wat korter ivm grootte. Dag 4 gaagt lekker. Goede wind en snelheid. Erg gezellig weer.

Pos: 22.43N 22.04W, snelheid 7-8 knopen en 16 knopen wind.

Short message today.

Update # 5 2009, dec 08

Positie: 21.15N 24.32W, 7 knopen naar 246 graden

Maken goede snelheid en liggen al meer op koers naar Carib. Vandaag geintroduceerd in AD&D met Baziel als Dungeonmaster (google maar)… Is leuk en komende weken verder.

Started AD&D Game with Baziel as dungeonmaster. Google if you don’t know it…

Update # 6 2009, dec 09

Pos: 19.51N 26.25W met 5-6 knopen rustig richting 240 graden. Zitten nu in de passaatgebieden, maar weer met een winddipje. De gennaker staat nu eindelijk op waardoor we wat meer snelheid maken met deze zachte wind.

Pas op voor de anticlimax hieronder…

Voor iedereen die ons nog steeds stoer vindt volgt hier een gemiddelde dagbesteding:

Vanmorgen rond 9.15 uur mijn bed uitgekomen na afgelopen nacht 1 wachtje gelopen te hebben. Heerlijk onder de warme douche gestaan om weer aan een zware dag te beginnen. De koffie stond klaar en de geur van vers gebakken broodjes kwam mij tegemoet. Met een jus d’orange een vers broodje met brie en verse tomaat naar binnengewerkt om zonder shirt in het zonnetje verder te lezen in mijn boek en eea aan kulverhalen te houden met mijn medezeilers. In de loop van de ochtend begint Peter aan het bakken van een appeltaart terwijl de rest aan het spelen slaat met de zeilen (een uurtje maar, anders word je moe).

De lunch was appeltaart en slagroom. Afzien. De lunch nog afgesloten met een bananenijsje en nog een kopje koffie. Nog een beetje in de zon gelegen en verder gelezen en gediscussieerd over intelligente onderwerpen (ahum). Om 5 uur begint hier de oorlam met zoutjes en een borrel. Wederom zeer “diepgaande” discussies en gesprekken en af en toe een bladzijde uit een boek. Om een uur of 7 zitten we aan het eten. Pasta Bolognese met verse ingredienten. Morgen eten we voor de lunch biefstuk met wasabi hebben we al besloten. Die is intussen aan het ontdooien.

Vanavond gaan we een filmpje kijken met chips en thee totdat de wachtjes weer beginnen. We moeten alleen niet vergeten om voor het slapen gaan Peter te helpen met zijn komkommer gezichtsmaskertje.

Weltrusten en groetjes van het cruiseschip Helena! 🙂
Ps: Vandaag reparatie uitgevoerd: De jaccuzi lijkt wat teveel stroom te vreten, dus die hebben we teruggeschroefd naar 36 graden.

Seriously, being tough is for sissies!!!

Ok, here comes an average day of the crossing:

Woke up at 9:15 after one 3 hour watch somewhere during the night. Got myself a hot shower to start another tough day at sea. Coffee is already waiting for me, as is the scent of fresh baked bread. Breakfast with some orange juice and a piece of fresh bread with Brie and fresh tomato and sitting without shirt in the sun to finish up my book and have some meaningless conversation with my fellow sailers. Peter starts making some apple pie while the rest starts playing around with the sails. (only an hour or so, otherwise you might get tired…)

Lunch was apple pie with with whipped cream. Tough. Finished lunch wih banana icecream and another cup of coffee. Another bit of lying in the sun, reading and discussing intelligent subjects. (ugh) At 5 we have the “Oorlam” which is a dutch traditional moment on a ship to have an alcoholic beverage. We have this with chips, *very* deep interesting discussions and conversations. Also every now and then another page from a book. Around about 7 we start dinner. Today it is Pasta Bolognese with only fresh ingredients. We just decided that tomorrow we’ll eat a large steak with Wasabi. The steak is already out of the freezer.

Tonight we’re gonna watch a movie in the cockpit with crisps and tea until the watch routine starts again…

Nothing in here is untrue… (only in the dutch version, but that is already handled in the final update)

Update # 7 2009, dec 10

Pos: 18.48N 28.28W, Varen West met 4-5 knopen. Morgen weer wind en dan als het goed is tot en met de Carib…

Vandaag 3x man overboord gehad op 18.55N 27.57W. Gekke was wel dat ze alle drie flippers en duikbrillen hadden… 🙂

Biefstuk met wasabi voor de lunch en … Patatje speciaal met kroketten voor avondeten Met dank aan Peter die langs de Febo is geweest.

Is weer briljant hier!

Man overboard!!! Three of them! Oh, wait, they’ve got snorkelgear on. Quite interesting though, snorkeling in a few kilometers depth…

Yep, steak and Wasabi. We also made our own “Patat met Kroketten” !!! (Sorry, how Dutch can you get)

Update # 8 2009, dec 11

Pos: 18.00N 30.36W, Varen West-Zuidwest met 4-5 knopen. Vandaag wat meer wind gehad met 15-20 knopen, maar is helaas weer ingezakt aan het eind van de middag. Verwachting is dat dit vannacht weer wat toeneemt en morgen vanuit noord-noordoost doorzet met ongeveer 15-20 knopen.

Lekker op z’n hollands aan de gehaktballen gezeten en bij de borrel vanmiddag hadden we verse bitterballen. We zijn ook echte hollanders he. We hebben vandaag allemaal even contact gehad met het thuisfront. Wij vinden het erg fijn om jullie weer gesproken te hebben.Margreeth, Peter heeft je geprobeerd, maar kreeg je niet te pakken. Hij probeert het vanavond of morgen nog een keer.

Oh my god, you can get more dutch… Bitterballen! Also made by Peter!

Also had contact with our families back home through satellite phone.

Update # 9 2009, dec 12

Pos: 16.41N 32.27W met nu eventjes 14 knopen wind richting ZW om naar een windgebied in het diepe zuiden van de passaatzone te varen.

Het zit ons niet mee… We krijgen het voor elkaar om op steeds in de gaten op de windkaarten te varen. 😦 Daar komt ook nog bij dat de komende 3 dagen de passaatwinden gewoon even met vakantie gaan. We hopen veel verder zuidelijk toch nog wat wind te kunnen vinsden over een dag of 2. Kortom, onverwacht toch geen wind meer. We hebben onze verwachtingen omtrent aankomst intussen dus ook al bijgesteld. Wellicht toch kerstmis op zee… Het goede nieuws is dat het moraal er niet onder lijdt!

Vanavond nasi van Peter en weer 2 man overboord met duikbrillen en flippers. Toch grappig hoe dat toch steeds gebeurt met de zwemkleren aan! 😉

We keep sailing into the areas without wind. Very frustrating. We’re in the right spot, but the wind has moved every time when we arrive at a planned position!

Oh, had a man overboard… not just one, two.

Update # 10 2009, dec 13

Pos: 15.18N 34.08W aan het motoren zonder enige wind (voor zover je 3 knopen wind nog wind mag noemen).

Baziel heeft vandaag een van zijn fameuze curry’s in elkaar gedraaid en we gaan nog altijd gestaag naar het zuiden. Verder weinig te melden van deze dag, afgezien van het boeken lezen en gitaar spelen…

Not much to do. No wind, Curry, reading and guitar.

Update # 11 2009, dec 14

Pos: 14.15N 35.26W aan het dobberen zonder enige wind…

We hebben de motor uitgezet om diesel te sparen. Zoals het er nu uitziet gaan we de komende week niet ver meer komen. De hele passaatzone ligt op zijn gat. Het blijkt een bijzonder vreemd fenomeen te zijn wat veroorzaakt wordt door een hogedrukgebied dat zich midden in de zone bevindt en de hele regio verstoord. Ook onze strategie om verder zuidelijk te gaan blijkt inmiddels zinloos, al hebben we er enigszins goed aan gedaan want in het noorden van de regio gaat het vanaf woensdag zuidwest (!?!?) waaien met 25 knopen. We zijn dus momenteel volledig overgeleverd aan de grillen van de weergoden. Gelukkig zullen we aan eten en drinken niets tekort komen. Wat dat betreft kunnen we nog wel een maand vooruit. Geen zorgen dus. Het is nog altijd gezellig en we gooien onze hengels maar naar buiten om te proberen een visje te vangen.

We decided to drift. We don’t have enough diesel to motor all the way so we need to save it for the generator. The most reliable winds in the world are… like the weather. The *always* easterly winds are going in the wrong direction. Westerly!!! Luckily for us, we’re already south of that. Good planning, but still no wind. Got the fishing rods out to catch some fish.

Update # 12 2009, dec 15

Pos: 14.00N 37.00W en nog steeds aan het dobberen zonder wind… Afgelopen nacht voor de laatste keer met de motor gevaren voor wat extra mijlen. Verder gaan we het nu toch echt op het zeil moeten doen.

Eindeloze zee, hete zon, blauwe lucht, dartelende dolfijnen springen uit het water en zwemmen kwetterend, springend en spelend door, duidelijk niet onder de indruk van het schip dat in hun water ronddrijft. Vrolijke vogeltjes die op het schip komen zitten om te kijken wat we uitvoeren terwijl het bakje water en de etensresten grondig genegeerd worden. Tergende hitte en een heerlijk airco met Judge John Deed op het televisiescherm. Grote wijdse heuvellandschappen die onder het schip door rollen en 4 vislijnen achterop waarin niet gebeten wordt. Rode gloed aan de vlakke horizon na een strak heldere zonsondergang.

Rust, ultieme rust op deze grote plas met helder blauw water.

Pannenkoeken, stroop (peter’s creatie), spek en pizzabrood is wat er op een dag als vandaag doorheen gaat. Veel blikjes drinken met rustige live gitaarmuziek en het geluid van het kabbelende water om de boot. Afzien, genot, frustratie een enorme waardering voor de schoonheid om ons heen. Windstilte geeft het allemaal. Wij vermaken ons wel op de rustige baren van de oceaan…

Okok, some poetry from my side. Learn Dutch!

Update # 13 2009, dec 16

Pos: 13.36N 38.14W en volkomen windstil.

De tonijnen sprongen vandaag letterlijk om de boot heen. De hele dag kon je ze op 1 meter afstand zien zwemmen met tientallen tegelijk. Erg leuk, maar het probleem is alleen dat ze niet willen bijten… :s We hebben alle soorten aas geprobeerd, maar iedere keer als de haak in de buurt komt, zwemmen ze ernaartoe om vervolgens naast de lijn uit het water te springen. Alsof ze iedere keer opnieuw ons in de maling nemen en een sliep-uitje toesturen. 🙂 Afgelopen nacht wel beet gehad, maar de lijn was vervolgens gebroken. Vandaag 1 keer opnieuw, maar wederom een gebroken lijn. Voor de komende nacht hebben we een sterkere draad opgehangen.

Nog altijd geen idee wanneer het weer gaat waaien. Vandaag zouden we alweer een beetje wind gehad moeten hebben, maar die bleef weer uit. Toch maar weer duimen voor morgen dus. We denken allemaal aan jullie en laten morgen weer van ons horen!

Amazing. Tunas. Hundreds of them! Jumping out of the water next to the boat. However, each time that one of our hooks comes anywhere near, they jump out and stick up their middle fin! We dit get one of those buggers, but the line broke off. No idea when we’ll get some more wind.

Update # 14 2009, dec 17

Pos: 13.43N 39.22W en … Voorzichtig optimisme! We varen nu met 4 tot 6 knopen weer naar de west!!!

Verwachting voor de komende dagen is dat het rond onze breedtegraad blijft waaien met zo’n 15 knopen uit het oosten. Kortom, er zit weer wat beweging in! Het is ook te merken aan boord, want de moraal is enorm gestegen en deze voorspelling komt geen dag te vroeg. We waren al aanhet overwegen wat voor berichten ik moest gaan sturen naar de nieuwe baas van Peter als “briefje van thuis” waarom peter niet op tijd op zijn werk zou kunnen verschijnen… 🙂 (Romke, ik neem aan dat je het niet erg vindt als Peter nog een maandje in de kroeg blijft hangen met ons. Ik begrijp dat je deze mails ook leest…)

In ieder geval waren we weer blij om contact te hebben met het thuisfront. Sneeuw en vorst bij jullie en blauwe zee met 32 graden bij ons… Straks hebben wij geen witte kerst maar wel witte stranden in het vooruitzicht.

Careful optimism. Sailing with 4-6 knots West! Morale is good and had contact with home again.

Update # 15 2009, dec 18

Pos: 13.45N 41.23W en we varen weer! Voorspelling voor de komende dagen is dat het op onze breedtegraad blijft waaien met 15 knopen. Ten noorden van ons is het nog altijd windstil, dus we blijven in het zuiden totdat dat verbetert.

Lekker gezeild vandaag en we hebben de voorbereidingen getroffen voor deel 2 van Baziel’s AD&D spel. We zijn allemaal erg blij dat er weer wat beweging zit in het schip en verwachten over 8 a 10 dagen aan te komen “ergens” in de carib. Het hangt voorlopig nog allemaal af van de wind.

Hou het hierbij voor vandaag ivm beschikbare zendtijd.

Transmissions are not going well. Keeping it short. North of us still no winds, but with us it looks like good news with maximum 15 knots winds in the forecasts… Not here yet.

Already looking for alternative landfalls in the Carib.

Update # 16 2009, dec 19

Pos: 13.45N 43.39W en we gaan recht naar het westen met 6 knopen!

We zijn dus weer goed onderweg. Het weersvooruitzicht is echter zodanig dat we voorlopig niet noordelijker kunnen komen. We hebben dan ook onze plannen iets aangepast en we gaan onze eerste landfall waarschijnlijk maken op Barbados om diesel in te slaan en de kroegen onveilig te maken… 😀 Kerstavond vieren we in ieder geval nog op zee, maar mogelijk komen wij op eerste of tweede kerstdag aan op Barbados. Mits de wind blijft waaien dan… Vanaf Barbados gaan we dan verder kijken of we Sint Maarten kunnen halen of dat we onze tijd gaan spenderen aan duiken en het kopen van extra vliegtickets. Alles is afhankelijk van het weer en het is overduidelijk gebleken dat zelfs in de stabielste weergebieden niets zo veranderlijk is als het weer.

Afgelopen nacht hadden we een onverwachte gast die al spelend op de gitaar Peter heeft gewekt. Een vliegende vis was door het dakraam in de kajuit naar binnen gevlogen om op de gitaar te landen. Al spartelend op de snaren wist hij Peter te wekken met een niet al te vals deuntje. We hebben deze rakker dan ook Elvis genoemd… Helaas werd het gitaarspel op dit nachtelijke uur door een a-muzikale Peter niet in dank afgenomen en werd Elvis gesommeerd om volledig zelfstandig en zonder zwemvest het ruime sop te kiezen. Nadat hij dit weigerde heeft Peter zijn taak als uitsmijter op zich genomen en Elvis hardhandig de deur uit gewerkt.

De andere vliegende vissen hebben duidelijk de nodige avonturen van Elvis gehoord, want ze liggen iedere ochtend weer in grote getale aan dek te zonnebaden.

Tot zover deze update weer. Nu de ogen dicht en snaveltjes toe.

Probably changing our destination to Barbados due to lack of winds in north and a lack of diesel.

Had an unexpected guest last night. A flying fish flew through the window in the roof and landed on top of my guitar next to Peter’s head. Flipping around on the snares, he was playing a nice tune. We decided to call him Elvis (haha, snort snort giggle, you get it? haha) after that. Sadly, Elvis didn’t anticipate Peter’s mood being waken up, so he was thrown out. Elvis’s family however liked our nice ship so much, that they decided to use our deck for sunbathing purposes.

Update # 17 2009, dec 20

Pos: 13.27N 45.35W en we gaan nog altijd naar het westen!

Vandaag een relaxed dagje. We hebben wat meer bewolking wat voor de nodige afkoeling zorgt. Vandaag zijn Markus en Peter geslaagd voor de eerste helft van de duik theorie! Gefeliciteerd voor Markus en Peter dus! We hopen dat we nog genoeg tijd hebben om dat in de praktijk te brengen… 🙂 Maargoed, dat gaat vast nog wel lukken.

We hebben trouwens ernstige problemen… We hebben geen verse groente meer en moeten nu noodgedwongen overstappen op geconserveerde groenten (nog zo’n 50 blikken boontjes, worteltjes, tomaten etc.) en jus d’orange uit een pak. “The horror…” het begint zowaar op zeilen te lijken. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn. Om het leed nog maar even te verzachten eten we vanavond nasi en hebben we nog patat en kroketten in de vriezer. Gelukkig zijn we nog niet door ons verse vlees heen! 🙂

Relaxed day today. Markus and Peter have passed half their theory exams for diving!

We do have some serious problems though. We’ve run out of fresh vegetables and will have to switch to conserved veggies!!! The horror… It shouldn’t go any further like this, because this is starting to look like proper sailing…

Luckily we have still plenty of fresh meat left in the freezer!

Update # 18 2009, dec 21

Pos: 12.47N 47.35W.

Met een kalme oostenwind gaan we nog gestaag naar het westen. We zijn zuidelijker gaan varen om wat langer in het windgebied te blijven. Ten noorden van ons slaat het noodlot namelijk weer toe. Windstilte. Zoals het ernaar uitziet hebben wij tot en met 24 december nog wind in de goede richting. Daarna lijkt het weer af te nemen op onze breedtegraad. Het wordt krap, maar we hebben er vertrouwen in. Zoals het er nu voorstaat denken wij tot en met eerste kerstdag te kunnen zeilen en dan voldoende diesel over te hebben om Barbados op de motor te kunnen halen. Het is echter nog altijd gissen en we zullen de werkelijkheid moeten afwachten. Barbados is in ieder geval voorlopig nog wel onze bestemming. Noordelijker gaan lijkt voorlopig geen zin te hebben.

Om deze reden wil ik graag de vraag doorspelen aan Margreeth, Geertje en mijn verkering om voor Markus en Peter (en Boukje natuurlijk voor zichzelf :)) te kijken naar mogelijkheden om aansluitend te vliegen naar Sint Maarten vanaf Barbados en van Sint maarten naar Barbados. Het lijkt er namelijk steeds minder op dat Sint Maarten een haalbare kaart gaat worden voor de jaarwisseling. We zullen eea met de kerst telefonisch nog wel bevestigen en overleggen.

Intussen gaat alles hier zeer wel en zijn we al aan het plannen voor ons grote kerstdiner aan boord. We gaan morgen een kalkoen proberen te vangen en ik zal deze proberen klaar te maken. Gelukkig hebben ze hier geen boswachters, dus een kerstboom vinden en omhakken zal wel meevallen denken we. Kortom, we gaan dadelijk helemaal over in de kerstsfeer!

Still going steadily to the west! Still no wind north of us, but we’re going steadily. Definitely going to Barbados now. There is no other way. Changing tickets and trying to reach Barbados around Christmas. We are already planning for a Christmas dinner on the ocean though.

Update # 19 2009, dec 22

Pos: 12.52N 49.40W. De wind gaat verder toenemen! Yes! Nog maar een paar dagen en dan zijn we op Barbados! :))

Vandaag een bijzondere dag gehad. Vanmorgen kwamen op 12.59N 48.57W twee spiksplinternieuwe autoferries langsvaren (een heette La Caranta) die afgeleverd moesten worden in Venezuela. Ze vonden ons erg mooi, dus kwamen ze even langszij varen om fotos te maken en uitgebreide praatjes te maken over de marifoon. Ze waren bijzonder jaloers op ons dat wij nog wel vers vlees aan boord hadden en ze waren verwonderd dat ze geen berichtje naar onze familie hoefden te sturen voor ons. Dat een zeilschip kan emailen midden op zee, daar hadden ze nog niet echt van gehoord… 🙂

Ik krijg de foto’s per email op 29 december, dus we kijken ernaar vooruit!

Intussen zijn we hier in de kerststemming. De kerstboom staat in de cockpit (jawel we hebben er een gevonden en omgehakt) en de kerstverlichting brandt eveneens vrolijk knipperend in de cockpit.

We hebben ook contact gehad met Claus die we ontmoet hadden in Las Palmas. Hij was 5 dagen voor ons vertrokken en heeft de oversteek in 16 dagen gemaakt. Het grote verschil was dat hij de windstiltes is voorgebleven. Voor iedereen die geinteresseerd is, ga even googlen naar “North Atlantic Oscillation”. Dat zou eea moeten uitleggen over wat er nu met de wind aan de hand is.

Wind is picking up! YES!!! Had an interesting encounter today a pos 12.59N 48.57W with two car ferries to be delivered in Venezuela. We had a nice photo session and the result is here!

We’ve got a Christmas tree in the cockpit and had contact with Claus who we met in Las Palmas. He referred the wind situation to “North Atlantic Oscillation”. Google it for more info.

Update # 20 2009, dec 23

Pos: 12.39N 51.37W en we varen met 6 knopen naar het westen. Nog maar 465 mijl te gaan naar Barbados!

We hebben nog steeds vrij goede wind (8-12 knopen) en die zal waarschijnlijk aanhouden. Het is verbazingwekkend hoe je normen van “goede wind” veranderen na een windstilte… ‘s Nachts valt deze wind helaas wel regelmatig weg, waardoor we erg liggen te slingeren op de golven.

Gisteravond hebben we onderdak geboden aan een vogel waarvan we het merk nog niet hebben kunnen vaststellen. Groot, wit met een knal oranje rechte snavel als een pinguin en een heel bijzondere lange staart. Hij had net een visje gevangen naast de boot, maar vloog vervolgens pardoes in onze railing. Baziel kreeg hiervan haast een hartverzakking, want hij kwam terecht op de hor in Baziel zijn dakluik terwijl Baziel net schaapjes aan het tellen was en dus geen vogels. Nu wil het geval dat Baziel veel groter is dan een vogel, maarja, waarom risico’s nemen… Hij heeft dus met een koekepan de vogel van zijn dakluik verwijderd en op het voordek geplaatst. Zijn vis zat hier (nog) niet in, dus van ongenoegen heeft onze gast de nodige deuken geprobeerd te pikken in deze pan. Het zelf gevangen diner van onze gast was uiteindelijk gelukkig ook gered zodat hij in alle rust en ongestoord weer op krachten kon komen op het voordek. Het diner werd overigens alsnog geserveerd vanuit de pan. Vanmorgen vroeg werd onze gast gewekt door een soortgenoot die krassend om de boot heen aan het vliegen was. Na het nodige wikken en wegen (aan boord is het tenslotten wel zo lekker natuurlijk met verse vis uit een pannetje) heeft onze gast toch maar het luchtruim verkozen boven het ruime sop.

Later op de dag kwam hij heel gezellig nog even een paar rondjes om de boot vliegen alsof hij nog een bedankje stuurde en een voorspoedige reis toewenste. Weer een goede daad verricht. 🙂

We tellen intussen met gemengde gevoelens de mijlen, dagen en uren af tot onze aankomst op Barbados. We zullen morgen allemaal even contact opnemen met jullie om de goede kerstwensen door te nemen en de details over de vluchten te bespreken. We zien daar allen erg naar vooruit.

Still good winds! Had a flying visitor last night. Landed on Baziel’s mosquito net (what he needs it for is obviously not mosquitoes…). He didn’t want to leave anymore since we were preparing his own catch in the pan. However, this morning he got picked up by one of his friends and he hesitantly chose to leave the rolling waves for the airspace again.

We’re counting the miles with mixed feelings. We are looking forward to our arrival, but would like to be here at sea a bit longer than a few more days…

Update # 21 2009, dec 24

Sorry, maar vandaag geen update. We zijn iets te druk voor een update. We zijn vandaag een uitzondering op de regels aan het naleven met flessen wijn, hapjes, kerstdiner en tijdzones die verplaatsen waardoor we oorlammen verplicht blijven herhalen. De zeilen staan goed en vast voor de komende nacht en als we geen tijd hebben voor de zeilen, dan hebben we zeker geen tijd meer voor updates voor het thuisfront enzo. Dus. Ja, we weten dast de paspoortnummers voor Markus (…) en Peter (…) doorgegeven zouden moeten worden, maar wij zijn van mening dat dat morgen of overmorgen ook nog wel kan. Ook het feit dat we op 12.33N 54.22W zitten kan later worden doorgegeven. Het spijt me echt, maar we moeten nu eerst aan de uiensoep en daarna moet ik ook nog entrecote maken met aardappelpuree, in knoflookolie gebakken spersiebonen en dan ook nog een saus voor de puree. Alsof dat nog niet genoeg is moeten we daarna ook nog aan de sinaasappel bavaroise. Jullie horen het, een drukte van jawelste en mijn hemel, wat een stress. Het ergste is nog wel dat we vanavond flink aan de wijn zitten en daar toch echt nog even mee bezig zijn. Ik zou jullie allemaal een goede en fijne kerst willen wensen, maarja, dat zit er gewoon even niet in. Wij vinden het echt heel vervelend en zitten nou eenmaal ook maar met elkaar opgescheept, dus denk maar niet dat we het voor ons plezier doen.

Morgen weer gewoon een update, maar vandaag zit het er gewoon echt even niet in. Sorry.

Sorry, no updae today. Too busy for it. Working on the exception for the no-drinking policy and need to finish up a lot of wine, snacks and Christmas dinner. We also need to move some timezones to fit all the extra “oorlammen”. We’ve fixed the sailes for the night so we don’t have to go on deck (hopefully) and we certainly don’t have any time to send the necessary passport info to our families in order to arrange for the new tickets… Also our current position of 12.33N 54.22W will have to wait until tomorrow. Really sorry, but we need to eat onion soup and make an entrecote with mashed potatoes, garlic beans and a sauce for the mashed potatoes. After that we also need to eat an orange bavaroise. You can understand that we’ve got no time for you today… Worst of all, we’re gonna be very busy with finishing up the wine and it’ll take a lot of time. I would love to wish you all a very merry Christmas, but it’s just not possible! We really feel bad about it, but we’re also stuck with eachother out here. Don’t you think that we’re doing this just for the fun of it.

Tomorrow an update, but just not today.

Update # 22 2009, dec 25

Pos: 12.48N 56.48W. We zijn nog 160 mijl verwijderd van Barbados!!! Morgen avond moeten we er kunnen zijn! Bereid jullie dus maar vast voor op de nachtelijke telefoontjes!

Vandaag is er weer wat te vieren want Markus en Peter zijn geslaagd voor hun duiktheorie! Overmorgen hopen we de mogelijkheid te hebben om de eerste duikles plaats te laten vinden op Barbados. Als het even meezit lukt het allemaal nog net voor de terugvlucht. Nogmaals excuses dat we gisteren geen update hebben kunnen sturen, maar we hebben genoten van de kerst op zee. Het is echt een ervaring op zich hoor, zo’n blauwe kerst! 🙂 Vanmorgen kwamen de dolfijnen ons ook nog een fijne dagen wensen en we genieten er dan ook echt met volle teugen van.

We sturen morgen waarschijnlijk de allerlaatste update en we spreken jullie allemaal heel snel!!!

Markus and Peter have passed their final theary exams for diving!!! Tomorrow night we should be arriving on Barbados!!! All reasons for happiness on board. Again sorry for not being able to give an update last night, but we were really busy at the time. Christmas at sea is excellent!!! Blue Christmas! This morning we had a massive school of Dolphins to wish us a Merry Christmas and a good morning. We’re really enjoying our last moments at sea!

Update # 23, 2009, dec 26

Hier is hij dan, de laatste update van onze atlantische overtocht!

We varen nu voor Barbados en hebben nog een uur of 3 te gaan tot de haven. We hebben net schoon schip gemaakt en we zitten heerlijk te genieten van het uitzicht en het vooruitzicht op de magnum fles champagne bij aankomst!

Ook een terugblik is op zijn plaats, ook voor jullie allemaal, want we hebben niet alles verteld…

Dus, bij deze een kort overzicht van de zaken waarmee wij het thuisfront niet bezorgd hebben willen maken:

In de eerste nacht was de genua losgekomen en in het water beland. Gelukkig was er weinig wind en hebben we met veel inspanning het zeil weer aan dek gekregen. De lijn waarmee deze vastgezet was (tophoek) was niet goed vastgezet. Ok, kan gebeuren.

Het probleem was echter nu dat de val nog bovenin de mast zat. Om die naar beneden te krijgen moet je dus de mast in. We konden hier moeilijk mee wachten tot in de Carib, dus hebben we in een flinke zeegang Peter naar boven gehesen om de hele handel naar beneden te halen.

Vervolgens kwam een paar uur later de halfwinder naar beneden. Ja, uit zichzelf! De sluiting bovenin het zeil was afgebroken en ook dit zeil belandde in het water. Maar goed, met een nieuwe en sterkere sluiting en de bootsmanstoel met Peter hebben we dit ook weer kunnen oplossen. Peter was hierbij de absolute held van de dag. Desalniettemin zijn dit geen goede voortekens aan het begin van de reis. We zaten er dan ook allemaal een klein beetje beteuterd bij te kijken.

Gelukkig waren we dit voorval alweer snel vergeten en op dag 2 hebben we dan ook enthousiast de gennaker opgezet (grootste ballonzeil aan boord). Toen deze er een dag op had gestaan hebben we NET op tijd geconstateerd dat de sluiting onderaan de gennaker het aan het begeven was. Hij was al helemaal opengebogen en toen we begonnen aan de vervanging schoot deze ook los. Gelukkig hadden we de gennaker al vastgezet en hebben we dus een potentieel probleem voorkomen.

Gelukkig hebben we aan electriciteit geen probleem met een schroefas generator, een sleepgenerator, een motor en een diesel generator. Dachten we althans… Onze belangrijkste stroomvoorziening, de schroefasgenerator heeft het begeven!!! Geen electriciteit meer door voortgaande beweging dus. Dat betekent dus vanaf nu dat we afhankelijk zijn van de diesel. De sleepgenerator levert veel te weinig stroom en kan net de navigatieapparatuur voorzien, mits we meer dan 6 knopen varen.

Windstilte… Hier hadden we echt niet op gerekend. De passaat waait iedere dag, iedere maand door het hele jaar. Tenminste… totdat de Helena uitvaart. Iedere dag hadden we de wind volgens de weerkaarten NET binnen handbereik. In de praktijk visten we echter steevast achter het net. Iedere dag zaten we op dat ene kleine plekje waar de wind net wat minder waaide dan om ons heen. We hebben allemaal uiteindelijk de conclusie getrokken dat storm op zee beter is dan windstilte. Nadat we in onze marges begonnen te lopen met het dieselverbruik zaten we helemaal vast. Dobberend op zee en je kunt geen kant op. Het einde is dan ook helemaal niet in zicht want alle weerkaarten zeiden hetzelfde: Geen wind voor de komende week. Windstilte is ontspannend en relaxed, maar verschrikkelijk frustrerend. Desalniettemin hebben we ons totaal niet verveeld en overwegend genoten…

Toen er weer een klein beetje wind kwam opzetten was de bevestiging van de genua onderaan de stag ook nog eens afgebroken. De genua vloog door de lucht. Met vereende krachten hebben we hem binnen kunnen halen. De schade was een oog op een massief aluminium onderdeel van de rolinstallatie. Dit is onmogelijk te repareren op zee. Toch hebben we hiervoor een goede en waarschijnlijk permanente oplossing op gemaakt. Met een hoop touwwerk en heel veel takels heb ik er een nieuwe bevestiging op geknoopt. Dit lijkt nu sterker dan de originele oplossing en heeft uiteindelijk slechts een paar uurtjes monnikenwerk gekost.

Vorige week sloeg de generator af. Direct hebben we alle stroomverbruikers, inclusief de navigatiesystemen uitgeschakeld en mentaal voorbereid op de laatste week zonder stroom… Ik ben de machinekamer ingedoken en we hebben geconstateerd dat de water aanvoer in de machinekamer verstopt zat. Na de wierpot geinspecteerd te hebben begon het water spontaan weer te lopen. Wat er ook ingezeten heeft, het was er nu uit. Ok, gaan met die banaan zou je denken. Nee dus. Na verdere analyse bleek de impeller van de generator volledig verwoest doordat deze te lang lucht heeft aangezogen. Gelukkig hebben we hiervoor een reserve aan boord en een uurtje later draaide alles weer als een zonnetje!

De laatste dag. Vandaag dus. Het olielek wat we voor de derde keer hebben laten repareren in Las Palmas is weer aan het lekken!!! En niet zo’n beetje ook! De motor draaide bijna zonder olie. We controleren dit nu iedere paar uur en vullen zo nodig olie bij. Dit lossen we later wel op.

Ook de watermaker doet sinds gisteren vreemd. Deze komt niet meer goed op druk. Ook dit wordt een klusje voor later, want op dit moment is deze niet kritisch meer. Waarschijnlijk zal dit een kwestie worden van eea schoonmaken en onderhouden, maar toch het vermelden waard.

Tot zover de dingen die we niet wilden vertellen…

Over de sfeer aan boord is niet gelogen en daarover is helemaal niets achtergehouden! Ondanks de bovenstaande lijst hebben we ons gedurende de reis geen moment verveeld en hebben we een prachtige zeiltocht gehad. Schitterende zeegang, een enorme hoeveelheid zeeleven en een grote dosis gezelligheid en plezier. We zouden het helemaal niet erg gevonden hebben als het nog een week langer had moeten duren. Sterker nog, we willen graag nog een keer op en neer naar de Canaries om de reis nog een keer over te doen. We gaan dan ook morgen weer inkopen doen om overmorgen weer uit te varen, terug naar Tenerife… 😉

Ook het stoerheidsgehalte is niet over gelogen. We hebben echt gevaren onder het motto “Stoer zijn is voor mietjes”! Ik verwijs terug naar update nummer 6. Dat was de waarheid en niets dan de waarheid. (behalve de Jacuzzi dan, die hebben we uiteindelijk op de temperatuur laten staan… 🙂

Dit was het dan. We spreken en mailen iedereen vanaf nu vanuit onze normale email adressen. Ik wens jullie allemaal een hele fijne kerstvakantie toe (indien van toepassing) en een bijzonder goede jaarwisseling!

Dit was “Sailing Yacht Helena”. Uit.

Last update… All the things we didn’t dare to tell to the homefront…

First night, Genoa and Halfwinder both came down and landed in the water… First was a lack of good knotting and the second a lack of quality in the quality equipment. We had to hoist Peter to the top of the mast twice to resolve these problems. The pics look nice and easy but ttrust me, imagine a sea with 4 meter swells running under the ship… Yep, you get the picture!

The Code 0 (largest sail) *almost* came loose as well, but that was discovered in time as well. A case of bad equipment from the sailmaker.

The shaft alternator broke down. We tried to fix it, but were not successful. We had to rely on diesel for the main generator now.

The frustration of no wind… That’s the worst there is! Not being able to go anywhere, daily mileage of 30 miles and no end in sight. We all would rather have had a storm…

When we got just a little wind, the connection in the bottom of the Genoa broke off. I had to improvise a new connection, consisting of lines and many knotting.

The generator shut down on us. Doom scenario since we also had no shaft alternator. The water inlet was filled up with something, probably a fish, and after some wiggling the water started flowing again. However, the impeller was destroyed. Luckily we had a spare impellor and after an hour we were up and running again.

Today at the last day. Oil leak which has been fixed 3 times now has started leaking again. On top of that, the watermaker is not building up pressure anymore. Both jobs for later. We’re monitoring the oil and refilling when necessary.

So far what we didn’t want to tell.

Despite all this, we had a brilliant time and we all have enjoyed every minute of it! We would like to do this again ANY day!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: